מה זה הידרוקינון?

רויטל מיטרני רודד

רויטל מיטרני רודד

קוסמטיקאית פרא רפואית ראשית, קליניק בוטיק

הידרוקינון הוא תרכובת כימית שנמצאת בשימוש נרחב בתעשיית הקוסמטיקה וטיפוח העור כחומר להבהרת העור. החומר נמצא בדרך כלל במוצרים המשווקים כמסוגלים לשפר את המראה של כתמים כהים, היפרפיגמנטציה וגוון עור לא אחיד.

בעוד שהידרוקינון הוכח כיעיל בהבהרת העור, הוא גם היה מושא למחלוקת רבה בשל תופעות הלוואי הפוטנציאליות שלו וסיכונים בריאותיים. כתוצאה מכך, השימוש בו הוגבל או נאסר במדינות מסוימות.

אז מה זה הידרוקינון ואיך זה עובד?

הידרוקינון הוא נגזרת של פנול, כלומר הוא סוג של תרכובת אורגנית המכילה טבעת של אטומי פחמן הקשורים לקבוצת הידרוקסיל (-OH). זה נמכר בדרך כלל כקרם או קרם ומורח באופן מקומי על העור.

כאשר מורחים אותו על העור, הידרוקינון פועל על ידי עיכוב ייצור המלנין, הפיגמנט שנותן צבע לעור, לשיער ולעיניים. המלנין מיוצר על ידי תאים הנקראים מלנוציטים, הממוקמים באפידרמיס (השכבה החיצונית ביותר של העור). כאשר העור נחשף לקרינת UV, מלנוציטים מעוררים לייצר יותר מלנין, מה שמוביל לעלייה בפיגמנטציה של העור.

הידרוקינון פועל על ידי עיכוב אנזים הנקרא טירוזינאז, שאחראי על הפיכת חומצת האמינו טירוזין למלנין. על ידי חסימת פעולת טירוזינאז, הידרוקינון מפחית את ייצור המלנין ולכן מבהיר את העור.

בעוד שהידרוקינון הוכח כיעיל בהבהרת העור, הוא נקשר גם למספר תופעות לוואי אפשריות וסיכונים בריאותיים. אלו כוללים:

  • גירוי בעור:
    הידרוקינון עלול לגרום לאדמומיות, יובש וגרד בעור, במיוחד אצל אנשים עם עור רגיש.
  • תגובות אלרגיות:
    אנשים מסוימים עלולים לפתח תגובה אלרגית להידרוקינון, שיכולה להתבטא כפריחה, כוורות או נפיחות של העור.
  • אוכרונוזה:
    שימוש ארוך טווח בהידרוקינון נקשר למצב הנקרא אוכרונוזה, שבו העור מתעבה, מתכהה ומשתנה בצבע. אוכרונוזה שכיחה יותר אצל אנשים עם גווני עור כהים יותר.
  • השפעות מסרטנות:
    כמה מחקרים העלו כי להידרוקינון עשויות להיות השפעות מסרטנות, למרות שהראיות מעורבות. מחקר אחד מצא שמינונים גבוהים של הידרוקינון גרמו לגידולים בעכברים, בעוד שמחקר אחר לא מצא עדות להשפעות מסרטנות בבני אדם.
הידרוקינון
הידרוקינון – נמצא בשלל מוצרי קוסמטיקה, טיפוח ויופי

לאור תופעות הלוואי הפוטנציאליות והסיכונים הבריאותיים הללו, השימוש בהידרוקינון הוגבל או נאסר במדינות מסוימות. באיחוד האירופי, הידרוקינון מסווג כמסרטן בקטגוריה 2B ואינו מותר לשימוש במוצרי קוסמטיקה. בארצות הברית, הידרוקינון זמין ללא מרשם בריכוזים של עד 2%, וריכוזים גבוהים יותר זמינים במרשם רופא בלבד. בדרום אפריקה, ההידרוקינון נאסר לשימוש במוצרי קוסמטיקה מאז סוף שנות ה-80.

ובכל זאת

למרות תופעות הלוואי הפוטנציאליות שלו הידרוקינון נותר חומר פופולרי להבהרת עור, במיוחד באזורים מסוימים בעולם שבהם עור בהיר יותר נתפס כאטרקטיבי יותר. חשוב לאנשים שמשתמשים במוצרים המכילים הידרוקינון להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים ולעקוב בקפידה אחר הוראות השימוש. אם אתה חווה תופעות לוואי כלשהן בזמן השימוש במוצר המכיל הידרוקינון, עליך להפסיק את השימוש במוצר ולהתייעץ עם איש מקצוע בתחום הבריאות.

ישנם גם חומרים חלופיים להבהרת עור זמינים שעשויים להיות בטוחים ויעילים יותר. חלקם כוללים חומצה קוג'ית וחומצה אזלאית.

אם יש לכם מוצרים המכילים הידרוקינון ואתם מעוניינים לקבל עצה מקצועית לגבי השימוש במוצר אתם מומזמנים להתקשר אלי: 0522640693 ולקבל חוות דעת מקצועית.

שתפו את הפוסט:

תפריט נגישות

WhatsApp chat
Call Now Button