רדיקלים חופשיים מדוע חשוב לשמור מהם?

רויטל מיטרני רודד

רויטל מיטרני רודד

קוסמטיקאית פרא רפואית ראשית, קליניק בוטיק

העולם כולו בנוי ממולקולות והתהליכים בטבע כולו מתבססים על חוקי הכימיה, הפיזיקה והביולוגיה. כחלק מאלו ישנו תהליך של חמצון וחזור בין חומרים שונים, אשר מאפשר מעבר של אלקטרונים בין החומרים השונים, יצירה של חומרים חדשים והפקה של אנרגיה. אך לצד כל התהליכים "הטובים" ישנם גם כאלו שעשויים להזיק לגוף האדם כולו ולעור בפרט, חלק מזה נגרם כתוצאה מרדיקלים חופשיים. מהם רדיקלים חופשיים ואיך אפשר לשמור על העור שלנו ובייחוד על עור הפנים?

רדיקלים חופשיים – מיהם?

נתחיל משיעור כימיה קצרצר, כל החומרים בטבע בנויים ממולקולות וכל מולקולה בנויה מאטומים הבנויים מאלקטרונים, פרוטונים ונויטרונים. האלקטרונים הם אטומים בעלי מטען שלילי ואילו הפרוטונים הינם בעלי מטען חיובי. כל האטומים והמולקולות בטבע רוצים להגיע למצב יציב, בו כל האלקטרונים מזווגים. כשאר ישנו אלקטרון שאינו מזווג, כמו במצב של רדיקלים חופשיים.

כתוצאה ממאפיין זה, הרדיקלים החופשיים מחפשים מולקולות להיקשר אליהן. הקישור הזה נעשה למולקולת אשר בונות את התאים שלנו (חלבונים) ואת המידע הגנטי (ה-DNA). כתוצאה מכך הרדיקלים החופשיים יכולים לגרום למוות תאי או להכפלה מהירה ולא בריאה של התאים.

ויטמין סי רדיקלים חופשיים
ויטמין סי, הסוד הטבעי לאנטי אייג'ינג

איפה רדיקלים חופשיים נוצרים?

רדיקלים חופשיים קיימים בהמון גורמים סביבתיים שהם חלק מהיום יום שלנו, כמו למשל קרני השמש, אוכל מטוגן, בתרופות שונות ואף באוויר שאנחנו נושמים. אך, הם גם נוצרים בתהליכי הנשימה התאית שכל תא בגוף שלנו מבצע. הם אחד התוצרים של הליך זה.

חשוב לזכור שבכל הקשור במערכות ביולוגיות כל החומרים הם נחוצים, כך גם הרדיקלים החופשיים שיש להם תפקידי מפתח בכל הקשור בפעילות של מערכת החיסון. אך הבעיה נוצרת כשיש עודף של רדיקלים חופשיים.

איך הרדיקלים החופשיים פוגעים בעור שלנו?

העור של האדם הינו שכבת ההגנה הראשונה שלנו מפני מזיקים, קרינה, ומפני כל פגיעה מכנית או כימית. הרדיקלים החופשיים גורמים לתהליכים שונים של מוות תאי זאת בנוסף לתהליכי חמצון הגורמים ברמות גבוהות להזדקנות העור, להיווצרות של קמטים ולפגיעה כללית בעור כולו ובפרט בעור הפנים.

חשוב לזכור שעור הפנים נחשב לאזור רגיש במיוחד היות והוא חשוף למפגעים הסביבתיים באופן משמעותי רב יותר מאשר אזורים אחרים שבדרך כלל מכוסים בבגדים.

רדיקלים חופשיים

 

מה אפשר לעשות?

כפי שאמרנו, הבעיה העיקרית עם רדיקלים חופשיים נוצרת כשיש עודף מהם. לכן יש שני פתרונות, אף אחד מהם הוא לא פתרון קסם, אלא פתרון הגיוני המבוסס על ההיגיון הכימי. כדי לגרום לחומר מסוים להיות בכמות קטנה יותר, ניתן לעשות שני דברים. הדבר הראשון הוא הימנעות. להימנע כמה שניתן ממזון והשפעה סביבתית אשר יכולה לגרום להצטברות של רדיקלים חופשיים. /

הימנעות מהסוג לא ניתן לבצע באופן מלא, אך ניתן להוריד את הרמות. למשל, להשתמש במקדם הגנה גבוה כנגד השמש, הימנעות מאכילת ג'אנק פוד ומזונות מטוגנים.

האפשרות השנייה היא שימוש בחומרים אשר יגיבו עם הרדיקלים החופשיים וימנעו מהם להגיע אל הרקמות ולפגוע בהן.

אנטי אוקסידנטים

נוגדי חמצון – הדרך לחיים בריאים ולעור בריא

חומרי הקסם הללו נקראים נוגדי חמצון והמוכרים ביותר הם הויטמינים, כמו ויטמין C ו-A. נוגדי חמצון ניתן למצוא בירקות ופירות רבים. כשלכל נוגד חמצון יש השפעה שונה על מערכות שונות ולכן חשוב מאוד לצרוך את כלל הויטמינים המומלצים. למי שיש לו מחסור בנוגדי חמצון טבעיים, ניתן להשתמש גם בתוספים ממוקדים או במולטי ויטמינים, בהתאם לצורך.

ויטמינים
מפת ויטמינים ואנטי אוקסידנטים

קוסמטיקה וקרמים מתאימים

בכל הנוגע לטיפוח עור הפנים, ישנם קרמים רבים אשר מכילים נוגדי חמצון רבים ויכולים לעזור מאוד הן לטיפוח העור והן להימנעות מנזקי הרדיקלים החופשיים.

נוסף לכך, לטיפוח וטיפול טוב בעור הפנים חשוב מאוד להשתמש בקרם לחות מתאים, בהגנה מהשמש המתאימה לעור הפנים ולתקופה בשנה. אלמנט נוסף אשר יכול להגן על העור הינו שימוש במייקאפ אשר נמצא כחוצץ נוסף בין תאי העור לסביבה החיצונית.

וההמלצה הפשוטה ביותר אך המאוד חשוב לטיפוח ומראה העור, אל תשכחו לשתות הרבה מים. זה אחד מפתרונות ה"קסם" לעור בריא ויפה.

 

 

שתפו את הפוסט:

תפריט נגישות

WhatsApp chat
Call Now Button