כמה דברים בסיסיים על אקנה

רויטל מיטרני רודד

רויטל מיטרני רודד

קוסמטיקאית פרא רפואית ראשית, קליניק בוטיק

מה זה אקנה בכלל?

אקנה (חצ'קונים) הוא מצב עור שכיח המשפיע על אנשים בכל הגילאים. מצב זה מאופיין בהופעת פצעונים, נקודות שחורות ונקודות לבנות על העור. אקנה יכולה להופיע על הפנים, הצוואר, החזה, הגב, הכתפיים והזרועות העליונות. זה נגרם על ידי ייצור יתר של שמן (סבום) על ידי בלוטות החלב, אשר יכול לסתום נקבוביות ולהוביל לצמיחה של חיידקים.

איך אקנה נוצר?

ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום להתפתחות אקנה, כולל שינויים הורמונליים, גנטיקה ותרופות מסוימות. שינויים הורמונליים, כגון אלו המתרחשים במהלך גיל ההתבגרות, הריון וגיל המעבר, עלולים לגרום לעלייה בייצור השמן ולהוביל לאקנה. גם לגנטיקה יש תפקיד, מכיוון שחלק מהאנשים נוטים יותר לפתח אקנה בשל התכונות התורשתיות שלהם. תרופות מסוימות, כגון קורטיקוסטרואידים וליתיום, עלולות גם הן לגרום לאקנה כתופעת לוואי.

מהם סוגי האקנה הנפוצים?

ישנם מספר סוגים של אקנה, כולל נקודות שחורות, ראשים לבנים, פפולות, פוסטולות, גושים וציסטות. נקודות שחורות הן כתמים קטנים וכהים על העור המתרחשים כאשר נקבובית נסתמת בשמן ובתאי עור מתים. ראשים לבנים דומים לנקודות שחורות, אך הם מכוסים בשכבת עור דקה ואינם נראים על פני העור. פפולות הן בליטות קטנות ואדומות על העור עדינות למגע. Pustules דומים papules, אבל הן מכילות מוגלה. גושים הם בליטות גדולות וקשות שנוצרות מתחת לעור ולעתים קרובות הן כואבות. ציסטות הן שקיות גדולות ומלאות נוזל שעלולות לגרום לדלקת וצלקות משמעותיות.

מהם הטיפולים המוכרים לאקנה?

ישנם מספר טיפולים זמינים לאקנה, כולל תרופות ללא מרשם ותרופות מרשם. אפשרויות ללא מרשם כוללות בנזואיל פרוקסיד, חומצה סליצילית וגופרית. תרופות אלו פועלות להרוג חיידקים, להפחית דלקת ולפתור את הנקבוביות. תרופות מרשם כוללות רטינואידים, אנטיביוטיקה וטיפולים הורמונליים. רטינואידים, כגון טרטינואין, פועלים לפתיחת סתימת נקבוביות ולהפחתת ייצור השמן. אנטיביוטיקה, כגון אריתרומיצין וטטרציקלין, פועלת להרוג חיידקים ולהפחתת דלקת. ניתן להשתמש בטיפולים הורמונליים, כגון גלולות למניעת הריון, כדי לווסת את רמות ההורמונים ולהפחית את הסבירות להתפרצות אקנה.

בנוסף לתרופות, ישנם מספר שינויים באורח החיים שיכולים לעזור למנוע אקנה אלה כוללים שמירה על תזונה בריאה, הימנעות מנגיעה או סחיטת פצעונים ושמירה על עור נקי ולחות טובה. חשוב להימנע מלשחק או לסחוט פצעונים, מכיוון שהדבר עלול לגרום לגירוי נוסף ולהגביר את הסיכון להצטלקות.

לסיכום

אקנה יכול להיות מצב מתסכל ומביך, אך עם טיפול אקנה מקצועי ונכון + שינויים באורח החיים, ניתן לנהל ביעילות ואף להעלים את האקנה. אם אתה נאבק באקנה, חשוב לדבר עם רופא עור או ספק שירותי בריאות כדי לקבוע את מהלך הטיפול הטוב ביותר עבור הצרכים האישיים שלך.

 

מה זה אקנה?

שתפו את הפוסט:

תפריט נגישות

WhatsApp chat
Call Now Button